Fondation Vincent Van Gogh Arles

  • Ç Pop È d?signe une multiplicit? de choses, mais avant tout Ç la culture du plus grand nombre È. Ë partir de lÕimmense popularit?
    De Vincent van Gogh, des commissaires, historiens, experts et artistes contemporains ?tudient et r?fl?chissent ? la manire dont la culture de masse est entr?e dans lÕÏuvre du peintre n?erlandais, et continue de sÕy infiltrer.
    Ë lÕinstar de Gustave Dor? ou de Robert Delaunay, Van Gogh sÕest int?ress? aux objets issus des nouvelles technologies de reproduction de la seconde moiti? du XIXe sicle Ð portfolios, images d?coratives et magazines illustr?s Ð et ? leur univers pictural. Il sÕen inspirera tant du point de vue de la forme que du contenu, mme lorsque son art prendra une orientation avantgardiste.
    De la lithographie aux pixels, de Van Gogh ? Iggy Pop, les actes de ce symposium, port?s par la puissante charge socioculturelle du terme Ç Pop È, traitent dÕenjeux actuels omis par une histoire de lÕart centr?e sur le style et la forme.
    Aprs Ç Van Gogh-Duchamp : huile et eau ? È, le symposium Ç Van Gogh Pr?-Pop È, organis? en mars 2017, est le deuxime opus dÕune trilogie conue par la Fondation Vincent van Gogh Arles.

  • Van Gogh, Duchamp : deux noms, deux monuments de l'histoire de l'art du XXe siècle, chargés de l'intensité d'un aimant qui repousse. Ou ne serait-ce valable que pour qui se laisse emprisonner dans les clichés ? Les noms de Van Gogh et de Duchamp seraient-ils synonymes l'un de chaud et l'autre de froid ? Un embrasement existentiel versus une souveraineté intellectuelle ? Le populaire (accessible) versus le sophistiqué (élitiste) ? La peinture versus l'anti-peinture ? Des espaces picturaux envahis d'énergie versus des objets stratégiquement manipulés ? « Van Gogh-Duchamp : Huile & Eau ? » est le premier opus d'une série de symposiums consacrés à Vincent van Gogh. Les actes de ce colloque - qui a été conçu et qui s'est déroulé à Arles - restituent interventions et discussions, confrontant des positions historiques, culturelles et sociologiques, ainsi que des approches et pratiques artistiques déterminées. La richesse et la diversité de la documentation iconographique de ces actes se font l'écho des magnétismes de ces deux grands noms.

  • The symposium will focus on two examples of autodidacts from the nineteenth century, Vincent van Gogh (1853-1890) and Niko Pirosmani (1862-1918), as well as on the issues surrounding this notion today. The model of the autodidact appears as a figure that sheds light on our value systems and our patterns of recognition and learning in a world where different conceptions of culture coexist. Over two days, art historians, critics, writers, artists and teachers will gather to discuss autodidacticism through multiple perspectives.
    The term "autodidact" is generally used to describe someone who has acquired knowledge or skills through their own reading, observations and practice - an approach that is radically different from academic study in the arts, for example, that is validated by institutions. Yet what can we possibly learn if we sacrifice brilliant cultural values on the altar of all- round relativism, where everything is equally valid ? Faced with this relativism, what does one make of the canonical in a globalised and fragmented world ? What to make of an unlearning that cripples the authority of the keepers of knowledge ? These different "cultures of knowledge" presuppose diverse geopolitical realities that are worth interrogating.

  • Van Gogh and Duchamp: two names, two monuments in the history of twentieth--century art, both of whom seem to be mutually charged with the intensity of a magnet. Or would this be valid only for those imprisoned in clichés? Are the names of Van Gogh and Duchamp synonyms for «hot» and «cold»? One standing for existential agitation, the other for intellectual sovereignty? One for popular (accessible), the other for sophisticated (elitist)? One for «painting», the other for «anti-painting»? One for pictorial spaces saturated with energy, the other for fetishized objects manipulated with strategic detachment? «Van Gogh-Duchamp: Oil & Water?» is the first of a series of symposiums devoted to Vincent van Gogh. The proceedings of this colloquium-devised and held in Arles-present contributors' talks and discussions, juxtaposing historical, cultural and sociological positions, as well as determined artistic approaches and practices. The rich diversity of the iconographic documentation of these proceedings reflects the magnetic attraction of these two great names.

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